Informatie voor docenten

Tijdens een voorlichting maken scholieren kennis met de thema's seksuele oriëntatie, genderidentiteit en geslachtskenmerken. De voorlichters gaan in gesprek met de scholier, waarna de scholieren uitgedaagd worden zelfstandig over het thema na te denken en een eigen mening te vormen.

Wil je de scholieren in jouw klas ook kennis laten maken met een voorlichting? Stuur dan een mail naar een voorlichtingsteam bij jou in de buurt.

 

Tips voor docenten

Hieronder vind je een aantal tips die je kunt toepassen in je lessen om diversiteit van seksuele oriëntatie, genderidentiteit en geslachtskenmerken bespreekbaar te maken en houden in de klas. Bij elke tip staan voorbeelden om ze te integreren in je les.

 

1. Verwerk het thema LHBTI in (proefwerk)vragen.

“...Roy en Laurens zijn getrouwd en hebben samen een huis gekocht, zij sluiten een hypotheek af van...”

2. Integreer een LHBTI-thema in een werkstuk of opdracht, zoals discriminatie of gelijke rechten.

- Thema: gelijke rechten, discriminatie LHBTI
- Wat zegt de Nederlandse wet over de rechten van homo’s, lesbiennes, biseksuelen en (trans)genders?

3. Spreek scholieren erop aan als ze het woord "homo" als scheldwoord gebruiken

Bespreek het of daag ze uit na te denken (essay schrijven) over wat zij hebben gezegd en waarom dat een scheldwoord is. Het is belangrijk om direct te laten weten dat ‘homo’ geen scheldwoord is en dat schelden met het woord de omgeving kan kwetsen.

4. Zet boeken met een LHBTI-thema op de boekenlijst of lees de klas voor uit een boek waarin het thema centraal staat

- Sofie Mileau (=Carry Slee), De Verbogen Prins (1997). Lotte verbergt een prins in zichzelf. Hij dwingt haar zich te verkleden met een cape en een baret.
- Carry Slee, Confetti Conflict (1993). Mark ontdekt toevallig dat zijn vader homo is en hij schrikt daar erg van. Zelfs aan zijn beste vriendin durft hij het niet te vertellen.
- Christophe Donner, Brieven van mijn Broertje (1991, vertaald uit Frans). Jongetje komt er langzamerhand achter waarom zijn oudere broer niet mee mocht op vakantie.
- Marcel Bullinga, Jongensboek (1986). Jongen komt aan het eind van de middelbare school uit voor zijn homoseksualiteit.
- Inge Bergh, Vertel het aan Niemand (1997). Van twee boezemvrienden overlijdt er één. Hij laat de ander achter met een groot geheim.
- Dirk Bracke, Zij en Haar (2004). Een zoektocht van Eve die na de dood van haar beste vriendin op zoek gaat naar wie ze is. Als ze verkering krijgt met Tibo merkt ze dat alleen met hem is, omdat dat zo hoort. Ze fantaseert steeds meer over haar schoolgenoot Céline.
- Imme Dros, De Trimbaan (1987). Een jongen wordt verliefd op een vriend. Die vriend weet eerst niet wat hij daarmee aan moet.

 

Gender & Sexuality Alliance (GSA)

Ben je als docent benieuwd hoe je een Gender & Sexuality Alliance kunt begeleiden, of wil je samen met collega’s van andere scholen ervaringen uitwisselen hierover, dan organiseert het GSA-Netwerk een aantal keren per jaar docentenbijeenkomsten. Voor meer informatie: docentennetwerk@coc.nl of meld je aan voor de nieuwsbrief via www.gsanetwerk.nl.