Langer door in plaats van eerder stoppen

In het kader van een diversiteitsdag op een school voor vmbo/havo mochten wij 6 eerste klassen voorlichten. Behalve onze voorlichting woonden ze die dag ook de voorstelling ‘Let’s talk about …’ van Mind Mix bij en bespraken dit in kleine groepen na. Tevens kregen de eerstejaars leerlingen een creatieve opdracht waarin aandacht werd besteed aan eigen kwaliteiten van leerlingen en dat het oké is zoals je bent.

De voorlichtingen aan de eerstejaarsleerlingen was erg leuk. We hadden met de voorlichtingen klassen met diverse niveaus. Van beroepsgerichte klassen tot mavo- en havo-klassen. De leerlingen kwamen goed op gang in de les door middel van de icebreaker. Hiermee w
erd de energie goed losgemaakt in de diverse groepen. Nadat de leerlingen goed gemixt zijn in de klas vragen wij de leerlingen om een vraag aan ons te stellen d.m.v. een briefje dat ze anoniem kunnen invullen. Voordat zei aan ons vragen stellen vragen wij hun om een inschatting te maken of ze kunnen zien of we hetero, homo, biseksueel of transgender zijn. Leerlingen vinden dit soms wel moeilijk om aan te geven. Vooral omdat ze bang zijn je te beledigen. Maar als wij aangeven dat ze gerust eerlijk antwoord mogen geven komen vaak de vingers wel in de lucht. Wanneer we opheldering hebben gegeven over onze geaardheid gaan de leerlingen aan de slag met hun vraag. En leveren ze deze in. 

COC_peter.jpeg

Vervolgens gaan we over naar het woordweb. Deze hebben we ingeleid met een filmpje van youtube: de commercial van Centraal Beheer met Adam en Eva waarbij Adam homo is. We willen dan graag weten waaraan ze zien dat Adam homo is. En vanuit dit punt gaan we met de leerlingen associëren. Soms moet je de klas een beetje helpen maar vaak komen er veel reacties. Vooral bij hetinventariseren van bekende homo’s en lesbo’s was de finale van ‘Wie is de mol’ erg actueel en wisten de leerlingen goed dat Margriet en Rik homoseksueel waren. Wanneer er nog tijd was confronteerden we de leerlingen ook nog met stellingen om te kijken hoe ze denken over bijvoorbeeld een beste vriend of vriendin die homo of lesbisch is. Het is erg leuk om te zien dat de leerlingen hier heel goed over nadenken. Ongeacht hun afkomst. Het is prikkelend voor ze.

Nadat het bord goed gevuld is met associaties en we eventueel stellingen hebben behandeld komen we terug op de vragen die de leerlingen hebben gesteld en vertellen wij het persoonlijk verhaal. Het wordt dan erg stil in de klas en voorzichtig aan komen er nog meer vragen bij. Zelfs aan het einde van een lange schooldag weten de leerlingen toch rustig te blijven en actief te luisteren. Dit in tegenstelling tot wat de begeleidende docent had verwacht (na een lange intensieve dag).

Het was een erg geslaagde dag. En de leerlingen reageerden erg positief op de aanpak van de school met de diverse methoden. Het was dan ook erg goed om hier als COC Midden-Gelderland onderdeel van uit te maken.

- COC Midden-Gelderland


 

Deel: